Календарно-тематичне
планування уроків зарубіжної
літератури
7 клас
За
програмою «Зарубіжна література. Програма
для загальноосвітніх навчальних
закладів 5–9 класи (2012 р. зі змінами 2015 р)
№
|
Кіль
кість
|
Дата
|
Розділ, тема уроку
|
Примітка
|
1
|
2
|
|
Оригінал і переклад. Види перекладів.
Майстри художнього перекладу.
|
|
2
|
|
|
Специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів.
|
|
(ТЛ) Поглиблення понять про оригінал і
переклад. Переспів.
(ЛК) Роль художніх перекладів у розвитку
культурного діалогу, дружніх взаємин між народами.
(УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього
перекладу.
(ЕК) Основні принципи аналізу та
інтерпретації оригіналу і художнього
перекладу. Переклад і переспів:
схожість
і відмінність
|
||||
2. Билини і балади (10 год)
|
||||
3
|
1
|
|
Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі
в билинах. Основні
цикли билин (Київський,
Новгородський).
|
|
4
|
1
|
|
«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї)
і художня вигадка в билинах. Ідеал воїна-захисника в
билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Утілення людських чеснот в образах героїв билин. Елементи фольклору.
|
|
5
|
1
|
|
Балада як жанр фольклору і літератури.
Характерні ознаки балади. Фольклорні балади.
(ТЛ)
Билина, балада, гіпербола, символ.
|
|
6
|
1
|
|
«Король Лір і його дочки». Моральний урок
у творі. Король Лір як
вічний образ.
|
|
7
|
1
|
|
«Як Робін Гуд став розбійником» або
«Поєдинок Робіна Гуда
з Гаєм Гізборном» Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда. (1 за вибором учителя)
|
|
8
|
1
|
|
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805).
«Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря,
його мужність,
відвага, людська
гідність.
|
|
9
|
1
|
|
Виразне читання за баладою Шиллєра «Рукавичка»
|
|
10
|
1
|
|
Адам Міцкевич (1798-1855). «Світязь».
Утвердження любові до батьківщини й
героїзму в баладі
А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі.
(УС) А. Міцкевич і Україна. Музеї А.
Міцкевича і пам’ятники
письменникові в Польщі
(Познань), Україні
(Львів), Білорусі (Новогрудка).
|
|
11
|
1
|
|
Роберт Льюїс Стівенсон (1850-1894).
«Балада про
вересовий напій». Основний
конфлікт балади (батько і син король, свобода рабство). Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних
цінностей. Символіка твору.
|
|
12
|
1
|
|
Позакласне
читання. О.Пушкін.
«Пісня про віщого Олега». Літописне джерело «Пісні про віщого Олега». Сенс
зіставлення князя і волхва як відображення головної думки автора.
|
|
13
|
1
|
|
Розвиток зв’язного мовлення (усно). Особливості
відтворення сюжетів та образів билин і балад у мистецтві (творах живопису,
музики, кіно, мультиплікації). Фольклорні і літературні балади: спільне і відмінне.
|
|
14
|
1
|
|
Контрольна робота за темою Вступ. Билини і
балади (різнорівневі завдання).
|
|
3. ІСТОРІЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ (10 год)
|
||||
15
|
1
|
|
Вальтер Скотт (1771 – 1832). «Айвенго». В.
Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Історичний колорит
твору та засоби
його створення. Динаміка
сюжету і гумор.
(ТЛ) Поглиблення понять про роман
(історичний роман). Види і
функції пейзажу у творі. Початкові поняття про художній час,
художній простір.
(УС)
Висловлювання українських
митців про В. Скотта, його вплив на розвиток
історичного роману.
|
|
16-17
|
2
|
|
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря,
художні
засоби створення образу.
|
|
18-19
|
2
|
|
Зіткнення добра,
краси й справедливості із
жорстокістю і підступністю. Образи
Бріана де Буагильбера, принца Джона,
Фрон де Бефа,
Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки
(ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де
Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка).
Зіставлення
літературних творів із їхніми втіленнями в інших
видах мистецтва (кіно,
театр, ілюстрації та ін.).
|
|
20
|
1
|
|
Друга світова війна у європейській поезії
(К.І. Галчинський
(«Лист з полону», «Пісня
про солдатів Вестерплятте» та ін.), А. Маргул-Шпербер («Про назву концтабору Бухенвальд»),
|
|
21
|
1
|
|
Друга світова війна у європейській поезії
Б. Ш. Окуджава
(«До побачення, хлопчики…») та інші
– 2-3 твори за вибором учнів і вчителя). Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи.
|
|
22
|
1
|
|
Василь Володимирович Биков (1924 – 2003). «Альпійська балада».
Особливості сюжету і композиції повісті.
|
|
23
|
1
|
|
Образи Івана Терешка і Джулії.
Протиставлення сили
дружби і кохання світу насильства. Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.
(ЛК) Культура проти війни (твори живопису,
музики, кіно, в
яких викривається фашизм).
|
|
24
|
1
|
|
Контрольна робота. Письмовий контрольний
твір за темою «Історичне
минуле в літературі»
|
|
4. ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ
ЛЮДИНИ (6)
|
||||
25-26
|
2
|
|
Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній
дюйм». Проблема взаємин
між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.
(УС) Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митця. Образи Бена і Деві, художні
засоби їх створення.
|
|
27
|
1
|
|
Віра у внутрішні можливості людини,
подолання нею життєвих випробувань,
здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей
|
|
28
|
1
|
|
Розвиток
мовлення. Есе за
оповіданням Олдріджа «Останній дюйм».
|
|
29
|
1
|
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Балада про
Схід і Захід».
Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід
і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі.
Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль,
Полковничий син).
|
|
30
|
1
|
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Якщо…» Проблема духовного випробування людини
та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися
собою у різних
життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).
|
Напам’ять
|
ТЛ) Поглиблення понять про баладу
(літературну), оповідання, вірш.
(ЛК) Утілення творів Дж. Олдріджа,
Р. Кіплінга в мистецтві (кіно, ілюстрації тощо).
(ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів (фрагментів) творів митців (за умови володіння учнями іноземною мовою).
|
||||
31
|
1
|
|
Позакласне читання.
Порушення
морально-етичних проблем на сторінках оповідання К. Воннегута «Брехня»
|
|
32
|
1
|
|
Контрольна робота з теми Духовне випробування
людини (тести).
|
|
5.
ДРУЖБА І КОХАННЯ (9)
|
||||
33
|
1
|
|
Олександр Сергійович Пушкін
(1799–1837). «19 жовтня 1825 року».
Дитинство і
юність О. С. Пушкіна. 19 жовтня – День ліцею
|
|
34
|
1
|
|
Ліцейські
друзі поета. Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у
вірші О. С. Пушкіна
«19 жовтня
1825 року».
Авторські спогади
й роздуми у творі.
|
|
35
|
1
|
|
Олександр
Грін (1880–1932). «Пурпурові вітрила». Поєднання реального і фантастичного в повісті.
Основний конфлікт твору (Каперна – мрія).
|
|
36-37
|
1-2
|
|
Ассоль
і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил.
|
|
38
|
1
|
|
Розвиток мовлення (усно).
О. Грін
«Пурпурові вітрила». Під пурпуровими вітрилами мрії.
|
|
39
|
1
|
|
Вірші зарубіжних
поетів про дружбу і кохання (Р. Бернс
(«Любов»), Г. Гейне («Коли
настав чудовий май…»), К. М. Симонов
(«Жди мене…») та інші – 2-3 за вибором
учнів і вчителя).
|
Напам’ять
|
40
|
1
|
|
Поетизація
високого почуття, розкриття його сутності.
(ТЛ)
Поглиблення понять про вірш, повість, образ автора.
|
|
41
|
1
|
|
Вірші
зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Виразне
читання.
|
|
42
|
1
|
|
Контрольна робота з теми «Дружба і кохання»
Контрольний твір.
|
|
6.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ (5)
|
||||
43
|
1
|
|
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки
жанру. Жанрове розмаїття детективів.
|
|
44
|
1
|
|
Артур Конан Дойл (1859–1930). Оповідання про Шерлока
Холмса («Пістрява стрічка»)
Конан
Дойл – відомий автор детективних циклів,
популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і
композиції оповідань про Шерлока Холмса.
|
|
45
|
1
|
|
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання
сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».
|
|
46
|
1
|
|
Сутність
«дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили
інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на
події як художній прийом створення атмосфери таємничості.
|
|
47
|
1
|
|
(ТЛ) Оповідач і розповідач.
Початкове поняття про точку зору.
(ЛК)
Екранізації творів А. Конана
Дойла. Музей Шерлока Холмса у
Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменнику та його героям.
(УС)
Українські письменники – майстри детективного жанру.
(ЕК)
Порівняння оригіналів і художніх перекладів. Порівняння літературних
детективів з екранізаціями.
|
|
48
|
1
|
|
Позакласне
читання
|
|
49
|
1
|
|
Контрольна робота з теми
«Літературний детектив» (Лист до автора або героя твору)
|
|
7. СВІТОВА НОВЕЛА (6)+ резервній
час
|
||||
50
|
1
|
|
Новела
як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.
О. Генрі (1862–1910) –
майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у
творі, художні деталі.
|
|
51
|
1
|
|
Кохання і самопожертва – найцінніші дари.
|
|
52
|
1
|
|
«Останній
листок» – гімн людині, котра здатна на
самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана
(непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця).
|
|
53
|
1
|
|
Образи
дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели,
розповідач.
|
|
54
|
1
|
|
Розвиток мовлення. Письмовий твір за новелами О.Генрі.
|
|
55
|
1
|
|
Герберт Джордж Уеллс (1866–1946). «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст
Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна
крамниця».
|
|
56
|
1
|
|
«Дива»
та їхнє сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько). Особливості дитячого
світу. Роль елементів
фантастики.
|
|
57
|
1
|
|
Рюноске Акутаґава (1892–1927). «Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї
про моральну справедливість у новелі
«Павутинка».
|
|
58
|
1
|
|
Філософський
зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата).
|
|
59
|
1
|
|
Контрольна робота з теми «Світова новела»
|
|
8.
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА (6)
|
||||
60
|
1
|
|
Айзек Азімов (1920-1992).
«Фах». Роздуми
про майбутнє людини й людства.
|
|
61
|
1
|
|
Образ
Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини.
|
|
62
|
1
|
|
Розуміння
сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження
сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних
цінностей.
|
|
63
|
1
|
|
Корнелія Функе (нар. 1958).
«Чорнильне серце». Тема
«оживлення» книги у творі.
|
|
64
|
1
|
|
Поєднання
уявного і реального світів.
|
|
65
|
1
|
|
Меґі
– дівчинки, котра любить читати. Її
пригоди й духовне випробування.
|
|
66
|
1
|
|
Позакласне
читання
Чи може нездара стати успішною людиною? (За оповіданням А. Гавальди «35
кіло надій»)
|
|
10. ПІДСУМКИ
|
||||
67
|
1
|
|
Контрольна робота (літературний диктант) з теми
«Сучасна література»
|
|
68
|
1
|
|
Читацька премія «Мій вибір» (Узагальнення
і систематизація навчального матеріалу.)
|
|
69
|
1
|
|
Літературний брейн-ринг (Узагальнення
і систематизація навчального матеріалу.)
|
|
70
|
1
|
|
Література на літо
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар