Календарно-тематичне
планування уроків зарубіжної
літератури
7 клас
2017 / 2018 н. р.
№
з / п
|
Розділ, тема
уроку
|
К-сть годин
|
Дата
проведення
|
Примітки
|
|
1.
Вступ (2 год.)
|
|||||
1, 2.
|
Оригінал і переклад. Види
перекладів, специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів.
ТЛ. Поглиблення понять про оригінал і переклад. Переспів.
ЛК. Роль художніх перекладів у розвитку культурного
діалогу, дружніх взаємин між народами.
УС. Основні відомості про розвиток української переклада-цької
традиції. Майстри художнього перекладу.
ЕК. Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу і
художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність.
|
2
|
|
|
|
2. Билини і балади (10 год.)
|
|||||
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
|
Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне
відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський,
Новгородський).
ТЛ. Билина, гіпербола.
ЛК. Історія і культура Київської Русі.
«Ілля
Муромець і Соловей-Розбійник». Робота з текстом. Реальність
(історія, побут і звичаї) і художня вигадка в билинах.
Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і
Соловей-Розбійник». Елементи фольклору.
ЛК. Зображення героїв билин у мистецтві (живописі,
музиці, мультиплікації та ін.).
Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні
ознаки балади.
ТЛ. Балада.
Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки».
Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
«Як
Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного
захисника Робіна Гуда.
Позакласне читання. «Поєдинок
Робіна Гуда з Гаєм Гізборном».
ЛК. Втілення героїв балад у мистецтві (живопис,
музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.).
Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805).
«Рукавичка».
Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність,
відвага, людська гідність.
Адам Міцкевич (1798 -1855). «Світязь».
Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича.
Символічні образи, елементи фольклору у творі.
УС. А. Міцкевич і Україна. Українські образи й
мотиви в баладі А. Міцкевича «Світязь».
Роберт Льюїс Стівенсон (1850 -1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади
(батько і син — король, свобода — рабство). Утвердження духовної сили піктів,
їхнього героїзму в захисті національних
цінностей. Символіка твору.
ЕК. Порівняння особливостей фольклорних і
літературних балад,
Розвиток мовлення (письмово). Стислий
відгук на прочитану літературну баладу (навчальна робота).
Контрольна робота за розділами «Вступ», «Билини і балади» (тести,
розгорнуті відповіді на запитання або літературний диктант…).
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
|
|
|
3.
Історичне минуле в літературі (10 год. + 2 год. резерв)
|
|||||
15.
16.
17.
18.
19.
20.
|
Вальтер
Скотт (1771–1832). «Айвенго». В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел
у романі «Айвенго».
ТЛ. Поглиблення понять про роман (історичний
роман). По-
чаткові поняття про художній час, художній
простір.
УС. Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на
розвиток історичного роману.
.
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.
Зіткнення добра, краси й
справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера,
принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі.
Образи Ровени і Ребекки.
Розвиток мовлення (усно). (ЕК) Порівняння
образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена
і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми
втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.).
Історичний колорит твору та
засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор.
|
1
1
1
1
1
1
|
|
Робота
в групах
|
|
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
|
Друга світова війна у
європейській поезії.
К. І. Галчинський. «Лист
із полону», «Пісня про солдатів з
Вестерплятте» та ін., А. Марґул-Шпербер.
«Про
назву концтабору Бухенвальд».
ТЛ. Поглиблення
понять про вірш.
Б. Ш. Окуджава. «До побачення, хлопчики…» (та
інші – 2-3 твори за вибором учнів і вчителя).
Позакласне читання. І. Вайсґлас. «Круки». Ю. Друніна. «Зінка».
Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи.
ЛК. Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у
яких викривається війна).
Василь Володимирович Биков (1924–2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і
композиції повісті.
Образи Івана Терешка і
Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства.
Гуманістичний зміст
повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.
Контрольний
твір за
романом В. Скотта «Айвенго».
Контрольна робота за
розділом «Історичне минуле в літературі»
(різнорівневі завдання).
|
1
1
1
1
1
1
1
1
|
|
|
|
4. Духовне випробування людини (6 год.)
|
|||||
29.
30.
31.
32.
|
Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.
ТЛ.
Поглиблення понять про оповідання.
УС. Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади
творів митця.
Образи Бена і Деві, художні
засоби їхнього створення.
Віра у внутрішні можливості
людини, подолання нею життєвих
випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Балада про Схід і Захід». «Якщо…».
Протистояння і примирення
Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і
Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі. Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв
(Камаль, Полковничий син).
ТЛ. Поглиблення
понять про баладу (літературну).
|
1
1
1
1
|
|
|
|
33.
34.
|
Проблема духовного
випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні
особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у
різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).
Виразне читання. Конкурс на кращого
читця. Читання напам’ять вірша Р. Кіплінга «Якщо…».
|
1
1
|
|
Вивчити вірш напам’ять
Останнім уроком І се-местру є підсумковий… (дата
проведення індивідуальна). Він врахований в останньому розділі «Підсумки».
|
|
|
||||||||
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
|
Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). «19 жовтня
1825 року».
Дитинство і юність
О. С. Пушкіна.
Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у
вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року».
Авторські спогади й роздуми у творі.
ТЛ. Поглиблення понять про вірш, образ
автора.
Олександр Грін (1880–1932). «Пурпурові
вітрила».
Поєднання реального і фантастичного в повісті.
Основний конфлікт твору (Каперна – мрія).
ТЛ. Поглиблення понять про повість.
УС. Літературні музеї Олександра Гріна.
Ассоль і Грей.
ЕК. Зіставлення літературних образів із
кінообразами.
Символіка образу пурпурових вітрил.
Вірші
зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р. Бернс.
«Любов». Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…».
К. М. Симонов. «Жди
мене…» (та інші – 2-3 за вибором учнів і вчителя). Поетизація
високого почуття, розкриття його сутності
Контрольна робота за розділами «Духовні випробування людей» та «Дружба і
кохання» (комбінована контрольна робота).
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
|
Один з трьох цих віршів вивчити напам’ять.
|
||||
6. Літературний детектив (5 год. + 1 год. резерв)
|
||||||||
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
|
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки
жанру. Жанрове розмаїття детективів.
Едгар Аллан По (1809-1849). «Золотий жук».
Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі.
Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». Особливості композиційної будови
твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок
зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.).
Образи Вільяма Леграна, Джупітера,
оповідача.
Артур Конан Дойл (1859–1930). Оповідання про
Шерлока Холмса («Пістрява стрічка»).
А. Конан Дойл
– відомий автор детективних циклів,
популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції
оповідань про Шерлока Холмса.
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання
сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».
Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса,
утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон
як оповідач. Різні точки зору на події як художній при-йом створення
атмосфери таємничості.
ТЛ. Оповідач і розповідач. Початкове поняття про
точку зору.
Розвиток мовлення (усно). (ЛК) Екранізації творів Е. А. По
і А. Конана Дойла (1-2 за вибором). Втілення героїв детективів засобами
кіномистецтва. Порівняння літературних детективів з екранізаціями (ЕК).
Контрольна робота за розділом «Літературний детектив»:
твір «Мій улюблений детективний герой».
|
2
1
1
1
1
1
1
|
|
Тематична оцінка за розділ виставляє-
ться.
Контрольною роботою за розділ є твір.
|
||||
|
||||||||
51.
52.
53.
54.
55.
56.
|
Новела
як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.
О. Генрі
(1862–1910). «Дари волхвів», «Останній листок». О. Генрі – майстер новели.
ТЛ. Новела та її різновиди.
Моральні
цінності в новелі «Дари волхвів».
Біблійні мотиви у творі, художні деталі.
ЛК. Біблія («Поклоніння волхвів»).
Новела
«Останній листок» – гімн людині,
котра здатна на самопожертву заради
ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність,
невдаха, найкращий «шедевр» митця).
Розвиток мовлення (письмово). Твір-роздум «Чи здійснилася мрія
старого Бермана?» (за новелою О. Генрі «Останній листок».
Образи
дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели,
розповідач.
ТЛ. Поглиблення понять про оповідача і розповідача.
ЕК. Порівняння образів героїв новели.
Герберт
Джордж Уеллс (1866–1946). «Чарівна крамниця». Видатний
англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в
новелі «Чарівна крамниця».
|
1
1
1
1
1
1
|
|
|
||||
57.
58.
59.
|
ТЛ. Поглиблення поняття про точку зору.
«Дива» та їхнє сприйняття персонажами. Оповідач
твору (батько). Особливості дитячого світу. Роль елементів
фантастики.
Рюноске Акутаґава (1892–1927). «Павутинка».
Майстер японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі
«Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст.
Художні образи новели
(Будда, Кандата).
ЛК. Біблія («Поклоніння волхвів»). Особливості
вірувань японців.
|
1
1
1
|
|
|
||||
|
||||||||
60.
61, 62.
63.
64, 65.
66.
67,
68.
69.
70.
|
Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства.
Образ Джорджа Плейтена.
Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти,
призначення людини в сучасному світі.
Утвердження сили людського
інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.
Позакласне читання. Луїс Сашар. «Ями». Захоплюючий роман про підлітка
Стенлі Ілнетса. Кохання, зрада, страх, надія — те, що єднає долі різних
поколінь.
ЛК. Коло читання сучасних підлітків.
ЕК. Зіставлення художнього твору з екранізацією («Клад».
Фільм 2003 р. режисера Ендрю Девіса, знятий за романом «Ями» Л. Сашара).
Контрольна робота за розділами «Світова новела» та «Сучасна література».
Різнорівневі завдання, розгорнуті відповіді на запитання…
Підсумки. Узагальнення і
систематизація навчального матеріалу (1 година — за І семестр)
Ознайомлення зі списком рекомендованої літератури на 8-й
клас.
Резервний
час.
|
1
2
1
2
1
2
1
1
|
|
|
||||
Теорія літератури (ТЛ).
Література і культура (ЛК).
Україна і світ (УС).
Елементи
компаративістики (ЕК).
РМ — 4 год.
(2 усно + 2 письм.)
КР — 6 год.
(2 — контр. твір, 4 — тест)
ПЧ — 4 год. Резервний час — 6 год.
Немає коментарів:
Дописати коментар