1. Кольористика
поезії Поля Верлена « Осіння пісня»
Переклад М. Лукаша
Ячать хлипкі ,
Хрипкі скрипки
Листопада…
Їх тужній хлип
У серця глиб
Просто пада .
Від їх плачу
Я весь тремчу
І ридаю,
Як дні ясні,
Немов у сні,
Пригадаю.
Пригадаю.
Кудись іду
У даль бліду,
З гір в долину,
Мов жовклий лист
Під вітру свист –
В безвість лину.
Переклад Г.Кочури
Неголосні
Млосні пісні
Струн осінніх
Серце тобі топлять в журбі,
В голосіннях.
Блідну, коли
Чую з імли –
Б’є годинник:
Линуть думки
В давні роки
Мрій дитинних.
Вийду на двір –
Вихровий вир
В полі млистім
Крутить,жене,
Носить мене
З жовклим листом
2.Твір є яскравим прикладом так званої
« сугестивної» поезії. Сугестія
передбачає навіювання чогось невідомого,
суму втаємничення. Загальна картина світу розмита,не окреслена контрастно, дія
відбувається в якомусь тумані. Якщо
проаналізувати образи ,які пов’язані з кольором , можна побачити сірий осінній надвечірок. І серед цієї
сірості одиноко кружляє жовтий самотній, відірваний від природного середовища,
лист. Він є єдиним яскравим образом у темній круговерті. З ним порівнює себе головний герой.
Він є зрілим
чоловіком, життя якого повернуло до зими. Про це говорять рядки: « Кудись іду у
даль бліду з гір в долину». Бачимо,що всі «життєві гори» героєм вже подолані чи просто пройдені. Його веде доля
до невідомості, про яку так мало відомо людству. Вона невідворотна для кожного,
ота « даль бліда» . Автор використовує
напівтон в описі далі:
бліда-
неяскрава-розмита- не окреслена-світло-сіра- молочна- затуманена- -сіра –страшна-
смертельна. А ще долина , в яку спускається
ліричний герой, асоціюється з
відомими «долинами смерті». Туди ідуть обезсилені та хворі звірі,щоб назавжди
відпочити.
Тривоги
героєві додає бій годинника з імли(знову
напівтон) ,що нагадує про невідворотність .Герой пригадує прожите життя. І
чомусь на спомин йому приходить яскраве
, безтурботне дитинство. І цей спомин ,
ніби сон (« як дні ясні, немов у сні пригадаю») .Слово
«ясні» можна змінити на : яскраві, золоті,кольорові, сонячні , добрі, щирі,
щасливі. Слово, що означає колір, змінює своє значення і виражає тепер означальні характеристики.
Якщо проаналізувати простір, що оточує героя , ми
знайдемо приклади застосування кольору автором як художнього прийому .Колір
тісно переплітається із звуковими та зоровими образами поезії: « ячать
хлипкі скрипки листопада»(ячать
хлипкі-звук,листопад- колір), «тужній хлип у серця глиб»(тужній хлип-
звук,серця глиб-колір), «від плачу я весь тремчу і ридаю»(від плачу і
ридаю-звук, тремчу, ридаю-колір), « дні ясні»(дитинство галасливе і яскраве
одночасно), «іду у даль бліду»( іду-звук,бліду- колір),
«мов жовтий
лист під вітру свист»(жовтий лист- колір,вітру свист- звук), « в безвість
лину»( безвість –колір,лину-зоровий,звуковий).
Бебра погана
ВідповістиВидалити